top of page
  • שימי רף

למה להתמודד עם בעיית קשב כשאפשר לפתור אותה?


הטיפול שלי מבוסס על שיטת רביב, LI-CBT ופיתוח יכולות למידה

בעיית קשב גורמת לסבל מכמה כיוונים, ראשית, בעל בעיית הקשב מתקשה להתרכז או להתמיד בדברים בהם הוא רוצה להתרכז ולהתמיד, אין לו את היכולת לבחור בדברים שהוא רוצה לבחור בהם. בעיית הקשב מתבטאת בחוסר ריכוז, דחיינות, קושי בקבלת החלטות ואימפולסיביות. מכיוון שני, התנהגות זו גם מקשה על הסביבה, אשר צריכה להתאמץ כדי שבמקרה הטוב יקבלו את בעל קשיי הקשב והריכוז כמו שהוא, או במקרה הפחות טוב לא יקבלו אותו, וכאן מתווספת בעיה חברתית. מכיוון שלישי, בעיית הקשב עשויה ליצור פערים לימודיים בכיתה או בהספק בעבודה, ומכאן נובעות תופעות לוואי נוספות כגון בעיות בדימוי עצמי וביטחון עצמי. בגלל שלל הביטויים השליליים של בעיית הקשב כדאי לטפל בה בהקדם בגיל צעיר, אך גם מבוגרים יכולים לשפר את חיים בעזרת טיפול יעיל.

ממה נובעת בעיית קשב?

עיקר בעיית הקשב נובעת מחוסר יכולת של שליטה על גלי המוח. בזמן פעילות ולמידה על המוח לייצר גלי מוח מהירים, גלי בתא, המאפיינים ערנות וחשיבה ממוקדת ורציפה.

בזמן מנוחה, המוח מייצר יותר גלי אלפא וטטא, המאפיינים מצב רגוע וחשיבה אסוציאטיבית. כדי לייצר קשב תקין, אשר הסביבה הלימודית והחברתית מותאמת אליו, על מוחנו להיות מסוגל לייצר את גלי המוח המתאימים, המהירים או האטיים, ולהתמיד בהם ככל שדרוש. מי שסובל מבעיית קשב, אינו מסוגל להתמיד בגלי מוח מהירים. אצל חלק מהסובלים מבעית קשב, לאחר דקות בודדות של גלי בתא, הגלים המהירים המאפיינים ריכוז, יברח המוח לכיוון האלפא והטטא, המתבטאים כחלימה בהקיץ וחוסר ריכוז – זו הפרעת קשב ללא היפר אקטיביות. אצל חלק אחר מהסובלים מבעיית קשב, ינסה המוח לשמור על ייצור גלי בתא מהירים בעזרת תנועתיות יתר של הגוף, הנראית כהיפראקטיביות – זו הפרעת קשב עם היפראקטיביות. במקרה של הפרעת קשב עם היפראקטיביות, לפעמים תנועתיות היתר אכן עוזרת להתרכז ולכן כדאי לתעל את התנועתיות לכיוון שלא יפריע לרוב התלמידים שלהם דרוש שקט יחסי כדי ליצור ריכוז.

כיצד שיטת רביב פותרת את בעיית הקשב?

למעשה אנו מפתחים את יכולתו של המטופל לשלוט על גלי המוח. כאשר נרכשת יכולת השליטה ויכולת ההתמדה בגלי בטא מהירים, הסימפטומים של בעיית הקשב יפחתו עד כדי כך שלא יזהו אותם באבחון כבעיית קשב.

מה עושים בטיפול?

קצב תנועת הגוף משפיע על קצב גלי המוח. בעזרת שליטה על מהירות ההליכה והתנועה אנו מלמדים את הגוף להתמיד בגלי המוח הרצויים. יחד עם זאת, אנו מתרגלים את המוח במשימות קוגניטיביות שונות, כגון: זיכרון, חשיבת רצף, משחקי אסוציאציות וחשיבה מתמטית. באופן זה אנו מבססים חלוקת קשב יעילה, מפחיתים אימפולסיביות ומחזקים את יכולות המוח.

עם המשימות הקוגניטיביות, אנו משלבים פעילות מוטורית נוספת, כגון משחקי כדור, ג'גלינג ועוד. כמו כן, לומדים ומתרגלים מגוון טכניקות להרגעות, הרדמות מהירה, מניעת חרדת מבחנים, הרפית מתחים ומדיטציה. התרגול עצמו הוא מהנה בדרך כלל ובעל אופי משחקי.

כמה זמן נמשך הטיפול?

כל מפגש נמשך כ50 דקות עד שעה, ובדרך כלל דרושים כ16-24 מפגשים להשלמת תהליך הטיפול.

לסיום, גורמים רבים לבעיית קשב

אבחון של בעיית קשב נעשה לפי סימפטומים, אך הגורמים לסימפטומים אלה עשויים להיות שונים ורבים. לעתים יש חשד להקשר גנטי, אך גם חוסר הרגלי למידה ורעש סביבתי עשויים לגרום לסימפטומים דומים. עוד גורמים לבעיית קשב: חוסר שינה, חוסרים בתזונה של וויטמינים ומינרלים. גם בעיות כגון חרדה, דיכאון ופוסט טראומה מפריעים ליכולת הקשב והריכוז. לעתים מה שנראה כבעיית קשב יכול להיות הסימן החיצוני של אוטיזם קל מאוד ולא מאובחן. לפעמים פער קל בלימודים, או מתח חברתי יתגלגלו ללא מענה ויתפתחו לתסמינים של בעיית קשב. בכל אחד מהמקרים האלה שיטת רביב תעזור, אך לפעמים דרוש גם טיפול מסוג אחר בנוסף לשיטת רביב, יש לשים לב ולתת מענה ראוי ומיוחד לכל אחד מהגורמים לבעיית הקשב.

שיטת רביב מתאימה לטיפול במקרים הבאים:

  • בעיות קשב וריכוז

  • דיסלקציה ודיסגרפיה

  • בעיות זיכרון במבוגרים

  • פיתוח מצוינות בלמידה

  • פיתוח מצוינת בספורט

  • הכנה לכיתה א

"האם אתה מתנגד לשימוש בריטלין?”

יש כמה מקרים שבהם כדאי לקחת ריטלין, ואפרט אותם בהמשך, אך בדרך כלל, לאחר טיפול מתאים אין בו צורך. ויותר מכך, לאחר הטיפול, האבחון המקובל לא יזהה סימפטומים של בעיית קשב. מתי כדאי לקחת ריטלין? א. אם הילד לא מקבל כל טיפול אחר, עדיף שייקח ריטלין על פני אי טיפול – המחיר שפירטנו למעלה, ובעיקר הפגיעה החברתית ובדימוי העצמי, גדול מהסכנה האפשרית של הריטלין. ב. במקרים קשים על מנת שאפשר יהיה להתחיל את התרגול בשיטת רביב אפשר להיעזר בריטלין באופן זמני עד שהטיפול ייתן את תוצאותיו. ג. מבוגרים יכולים לקחת ריטלין באופן ממוקד משימה מידי פעם, ולא באופן כרוני. בכל מקרה, גם אם בוחרים לקחת ריטלין, יש כמה טיפים התנהגותיים יעילים להגברת יעילות התרופה אשר אני מלמד. בנוסף, לפני שבוחרים בריטלין, כדאי לבדוק כמה חוסרים תזונתיים המשפיעים על יכולות קוגניטיביות, להתאים את התזונה, ואפשר לנסות כמה צמחי מרפא עדינים המחזקים ובונים את מערכת העצבים, מרגיעים, ומגבירים את הקשב.

לעתים אני שומע את השאלה: “הסתדרתי עם בעיית הקשב מצוין, למה לטפל בה?”

אכן, חלק מבעלי בעיית הקשב נכנו באינטליגנציה גבוהה או כישורים חברתיים מעולים שבעזרתם חיפו על בעיית הקשב, אך עם טיפול יעיל בבעיית הקשב, יוכלו להפנות את משאביהם ולהצליח הרבה יותר ובקלות.

52 views0 comments

Recent Posts

See All

זואי כותבת בעקבות הסדנה "איך להפסיק את המחשבות"

יקרים, טוב, אתמול הגעתי להארה... טוב, לא באמת. טוב, בעצם משהו מזה. זה התחיל לפני כחודש נדמה לי. ישבתי במעגל המתנות של פרדס חנה. אתם יודעים אותו מיזם יפה שבו כל אחד אומר איזה דברים הוא צריך ואיזה

בעיית קשב היפראקטיבית וכמה טיפים מעשיים

נדמיין שאנו נוסעים באוטו. מתחלים לעלות בעלייה. האוטו מתאמץ ואנו מגבירים את הלחיצה על הגז. מתקרבים לסוף העלייה. הדרך מתיישרת. מה יקרה אם לא נוריד את הרגל מהגז? האוטו יאיץ במהירות קדימה. כל זמן שאנחנו ל

bottom of page